Eurocyclo - Grensoverschrijdend fietstoerisme
Het fietstoerisme kent sinds enkele jaren een uitzonderlijke groei in Europa. Volgens een studie uit 2012 van het Europees Parlement, is het fietstoerisme in Europa goed voor jaarlijks 2,3 miljard overnachtingen en 44 miljard euro omzetcijfer.
Het grensoverschrijdend gebied van het project geniet dus van een groot potentieel voor economische ontwikkeling, gekoppeld aan het fietstoerisme. Het ligt namelijk aan de poorten van de grootste Europese markten: Duitsland, Nederland en Vlaanderen, met een cliënteel in ontwikkeling in het UK, Frankrijk en Wallonië.
De ontwikkeling van grensoverschrijdende knooppuntnetwerken beantwoordt ook aan een sterke vraag (bijna 90%) van klanten uit Vlaanderen en Nederland.
Hoewel meerdere partners al samenwerkten in vorige Europese programma's, was het opportuun de gespreide initiatieven te groeperen om ze te combineren, het aanbod te structureren, de actie- en investeringsmiddelen te versterken, om een hogere aantrekkingskracht te verkrijgen en de ambities voort te zetten die passen bij de rijkdommen van een uitgebreid grensoverschrijdend gebied met een goede ligging voor potentiële consumenten.
De verscheidenheid van de landschappen, sferen en culturen biedt een vruchtbare bodem voor de creatie van gestructureerde toeristische routes in dit groot grensoverschrijdend gebied. Een- of meerdaags verblijven kunnen aan zee, rond meren, langs kanalen, op het platteland of in de stad.
Het opzet berust op de noodzaak om:
- een coördinatie tussen de partners te realiseren met de creatie van een grensoverschrijdende gemeenschap van professionals op het gebied van fietstoerisme;
- een kwalitatief en gestructureerd grensoverschrijdend aanbod te creëren voor fietstoeristen met een doorlopende en vlotte Frans-Belgische overgang voor de 3 grote Europese Eurovelo routes, grensoverschrijdende assen en knooppuntennetwerken: de onderbrekingen in de routes oplossen, moeilijke passages, hogere investeringen, de netwerken uitbreiden om grensoverschrijdende deelnetwerken te laten ontstaan;
- professionele fietservaringen te creëren via infrastructuur, voorzieningen en aangepaste Frans-Belgische diensten;
- een marketingstrategie vast te leggen per product met een kwalitatieve en kwantitatieve meting van de bezoekfrequentie;
- de marketingmiddelen onder elkaar te verdelen om nieuwe markten te veroveren met innovatieve producten;
- te anticiperen op de trend in het ecotoerisme en te profiteren van de explosie van het fietstoerisme.
Partners
Toerisme Oost-Vlaanderen vzw, Stad Ronse, Provincie Oost-Vlaanderen - Dienst Mobiliteit, Maison du tourisme Pays des Lacs vzw, Service Public de Wallonie (SPW) - DGO1.40 - Routes et Bâtiments, Stad Oostende, Maison du tourisme de Wallonie picarde vzw, Gemeente Avelgem, Gemeente Wielsbeke, Westtoer, Service Public de Wallonie (SPW) - DGO2 - Mobilité et Voies Hydrauliques, Artois Communauté d'agglomération de Béthune-Buray, Noeux et environs, Communauté de communes de Flandre Intérieure, ADRT Oise, ADRT Somme, ADRT Pas de Calais, ADRT Nord, Conseil Départemental de l'Oise, Conseil Départemental de la Somme, Conseil Départemental du Nord, Communauté de communes Flandre Lys, Communauté urbaine de Dunkerque (CUD), Syndicat Mixte Baie de Somme - Grand Littoral Picard, ADRT Aisne, Conseil Départemental de l'Aisne, Conseil Départemental du Pas-de-Calais
Thema
Vervoer en infrastructuur, Toerisme en recreatie
Prioriteit
Milieu en hulpbronnen
Informatie aanvragen
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Meer info aanvragen